onsdag 28 april 2010

Kaosnatt

Rekord i kaosigast natt måste jag ha slagit idag...Ensam med alla barnen,varav en drömmer mardrömmar och en är magsjuk...Vår stora digitalklocka har gjort att jag hållt reda på tiden hela natten,och då kan skriva ner vad som hände och när...

21.44:Lägger mig,skittrött.Felicia vägrar ligga i sin säng och får ligga på makens plats.Somnar och sover en stund....
22:06 vaknar jag igen,då kommer Emilia in och vill sova bredvid mig.Jag flyttar på Felicia och lägger henne tätt intill mig,Emilia frå ligga på makens plats.
22.10:Innan jag hunnit somna kommer Simon in och mår illa,han kräks ner sängen fem sekunder senare.Upp med Emilia,Felicia och mig ur sängen,lakanbyte och upptorkning på det som kom på golvet....
22.17 går det att lägga sig igen,den här gången bäddar jag åt Simon på en madrass bredvid sängen(och ställer en hink bredvid,såklart).
22.19 hör jag att Jonna skriker i sömnen,går upp och kollar läget med henne.Hon ligger och gnäller och ylar i sömnen,så jag väcker henne.Hon vet inte vad hon drömde säger hon,men vill ligga i min säng.Hon får klämma ihop sig vid fotändan,och där verkar hon trivas,hon somnar direkt.Jag lägger mig och somnar en stund jag med.
22.46 kommer Vilma in till mig,hon har huvudvärk. Ger henne lite alvedon och nattar henne litegrann i hennes säng.
22.52 är jag tillbaka i sängen som är fylld med ungar,lägger mig igen.
23.00 väcker Emilia mig,hon vill kolla på film.Det får hon INTE kan jag säga och då blir hon jätteledsen och väcker Felicia.Amning och försöka få en treåring att somna om samtidigt är inte lätt...
23.16 har Felicia ammat klart och då har även Emilia somnat igen.Pustar ut och lägger Felicia i sin säng och mig själv i min säng...
23.30 väcks jag IGEN,den här gången är det Sebastian som tycker att Elmer snarkar och vill sova i min säng.Bara att klämma in honom bredvid Emilia...
00.21 vaknar Jonna och är pigg,halv ett på natten???? Följer med henne på toa och låter henne dricka vatten,sedan lägger jag henne i sin säng igen...
00.32 kommer Vilma igen,mår inte bra... Ta tempen och såklart har hon 38 graders feber.Alvedonet hjälpte inte mycket...Flyttar ner Sebastian till fotändan så hon kan lägga sig i min säng.
03.42 vaknar jag,har sovit ett tag iallafall.Felicia har vaknat och jag ammar henne,när jag har lagt henne igen så slår Emilia upp sina ögon och säger "Välling mammi"Jahapp,bara att göra i ordning en flaska...
04.19 så är jag nära att somna igen,men då börjar Sebastian mumla i sömnen.Högt.Får väcka honom och han vill inte somna om,så han får ligga i Vilmas säng och läsa en stund.
05.21 har han läst klart,vilket han är noga med att tala om för mig.Han lägger sig vid fotändan igen.Jag somnar om en halvtimme.
06.00 ringer klockan,upp och göra sig i ordning...

Snacka om lite sömn...Måste lägga mig tidigt ikväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar